논문명 |
교육시설 사례를 통한 모듈러 건설의 사회적 수용성 조사 / Social Acceptability of Modular Construction through the Case Study of Education Facilities |
수록사항 |
대한건축학회논문집, Vol.39 No.8 (2023-08) |
주제어 |
모듈러 건설; 교육시설; 사회적 수용성; 그린 스마트 미래학교 ; Modular construction; Education facility; Social acceptability; Green smart school |
요약1 |
본 연구의 목적은 모듈러 건설의 사회적 수용성을 교육시설에 대하여 조사하는 것이다. 최근, 건설업의 생산성 향상을 목적으로 모듈러 건설이 활발히 시도되고 있다. 모듈러 건설을 채택하는 의사결정과 관련된 여러 연구가 진행되어 왔는데, 대부분의 연구는 프로젝트 발주처나 시공사와 같은 모듈러 건설 공급자 입장에서 연구되어 왔다. 최근 교육부에서는 그린 스마트 미래학교 종합 계획을 발표하였는데, 새로 짓는 교육시설 및 재건축이 필요한 교육시설에 모듈러 건설을 도입하기로 하였다. 하지만, 모듈러 건설로 수행되기로 한 몇몇 교육시설이 최근 교육시설의 사용자들과 연관된 학부모들의 강한 저항으로 무산되었다. 본 연구에서는 교육시설을 위한 모듈러 건설의 사회적 수용성을 합리적 요인, 감정적 요인, 의사소통성, 신뢰성으로 측정하였다. 75개의 설문 데이터를 이용하여 통계 분석한 결과, 합릭적 요인, 감정적 요인, 그리고 신뢰성이 사회적 수용성과 강한 상관관계를 보였는데, 이러한 상관관계는 모듈러 교육시설에 대한 논의 경험이 있는 집단과 그렇지 않은 집단간에 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 본 연구는 모듈러 건설 활용을 저해하는 요인들을 파악함으로써, 건설업의 생산성 향상에 이바지할 수 있는 모듈러 건설의 활성화에 이바지할 수 있다. |
요약2 |
The purpose of this study is to investigate the social acceptability of modular construction for the education facilities. Modular construction has recently garnered significant attention as a promising solution to enhance productivity in the costruction industry. While many studies have explored various aspects of decision-making processes related to the adoption of modular construction, the majority of them have centered around the perspectives of project owners and general contractors. Recently, Ministry of Education enforces green smart school policy. Based on the policy, there are plans to construct or renovate many schools using model construction methods. Unfortunately, some of these plans were rejected due to strong opposition from users. This study examines the social acceptability of modular construction for education facilities, focusing on four key factors: rational factors, emotional factors, communication, and trust. A survey was conducted among potential users of these facilities, specifically parents, generating a dataset of 75 responses. The findings indicate that rational factors, emotional factors, and trust exhibit strong correlations with social acceptability, with variations observed between the group that has engaged in discussions regarding the installation of modular classrooms for their children and the group that has not. The results of this study can identify the factors that hinder the widespread adoption of modular construction and contribute to the expansion of its implementation. |