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한국실내디자인학회|논문집 2007년 4월

논문명 도시 마케팅 전략으로서 공공공간 디자인에 관한 연구 / A Study on the Designing Public Space as a City Marketing Strategy
저자명 하선미 ; 김주연
발행사 한국실내디자인학회
수록사항 한국실내디자인학회 논문집, v.16 n.2(통권 61호) (2007-04)
페이지 시작페이지(331) 총페이지(8)
ISSN 12297992
주제분류 도시 / 계획및설계
주제어 도시 마케팅 ; 도시 아이덴티티 ; 공공공간 ; City marketing ; City identity ; Public space
요약1 본 연구의 목적은 도시마케팅 전략 수단으로서 도시 공간의 문화적 아이덴티티 구현이 도시와 그 안에 살고있는 도시민 모두를 위해 어떠한 가치가 있는지 살펴보고, 공공공간의 역할 가능성을 분석함에 있다.
요약2 In the aspects of the globalization and localization, it is crucial to determine 'Urban selling point', which explains how to make an image,’ in order to acquire city identity based on the cultural and historical understanding for the positive city image.
The Purpose of this study is to investigate the possible role of the public space as a tool of the city marketing strategy, as well as to realize the cultural city identity through the design of the public space by studying cases which promote the value of life for both of the city and the citizens. Two methodologies are utilized for this study; First, he value in realizing cultural identity is examined through the city identity related to the city marketing and theoretical review of city amenity; second, the several domestic and international cases of cultural planning in culture-accumulated public space are selected and analyzed to map out new strategies from the perspective of place strategy, cultural strategy, and marketing strategy.
The results from this study are as follows; first, the culture-accumulated public space through the formation of culture has its own characterized meaning, which has the significant value for the city representative image; second, when planning the culture-accumulated public space, it is important to select not only the appropriate image strategy but the adequate type of the public space for the city planning.
소장처 한국실내디자인학회
언어 한국어
분석서지
건축역사 및 이론 > 현대건축 의장론

이 연구는 도시마케팅 전략 수단으로서 도시 공간의 문화적 아이덴티티 구현이 도시와 그 안에 살고있는 도시민 모두를 위해 가지는 가치를 고찰하고 있다. 연구를 통해 문화가 체화된 공공공간은 도시이미지를 연출할 수 있고, 도시민의 삶의 질 향상과 도시경제 활성화를 통한 도시 경쟁력확보의 중요한 수단이며, 나아가 도시 아이덴티티를 구현하는 대표이미지로서의 가능성을 높일 수 있음을 보였다. 한편 이런 공간을 구축할 때에는 지역경제 추구형, 지역통합추구형 중에서 전략적 선택이 필요하며, 이후 이미지강화형, 이미지대체형, 이미지창출형중 적절한 이미지전략의 선정또한 중요함을 밝히고 있다. 또한 문화적 가치와 더불어 공간 가치의 실현이 동반되어야 하며, 이를 위해 정치적 지속성, 문화의 진정성, 사회적 통합성, 지역적 연계성, 경제성의 요소가 반영되어야 함을 확인하고 있다.
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