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한국공간디자인학회|논문집 2017년 12월

논문명 창의적 인재양성을 위한 대학의 교양 디자인 교과목 현황 / Current Status of Design Course in Liberal Arts Education for the Cultivation of Creative Talents
저자명 김준연
발행사 한국공간디자인학회
수록사항 한국공간디자인학회 논문집, Vol.12 No.06 (2017-12)
페이지 시작페이지(265) 총페이지(9)
ISSN 1976-4405
주제분류 계획및설계 / 도시
주제어 교양교육 ; 디자인교과목 ; 기초교육원 ; 교양대학 ; 교양교육원 ; Liberal Arts Education ; Design Course ; Basic Education ; Liberal Arts College ; Liberal Arts Education
요약1 (연구배경 및 목적) 최근 대학교육은 21세기 지식융합사회를 주도할 글로벌 창의인재를 요구한다. 또한 이를 위해 글로벌 시대의 변화를 수용하고 예측하여 미래를 창조적으로 개척할 수 있는 창의성 함양 교육이 중요한 화두가 되고 있다. 따라서 창의적 역량을 발현할 수 있는 대학 교양교육의 중요성이 강조되고 있다. 이에 본 연구에서는 교양교육에서 미적 스타일 교육뿐만 아니라 문제 해결 능력 향상과 창의력 향상에 기여하는 디자인 교과목의 현황을 조사하였다. (연구방법) 연구의 대상은 중앙일보에서 실시하였던 2015 4년제 대학평가 종합순위 상위 15위까지의 대학교 중에서 다수의 디자인관련 교과목이 개설된 9개교를 조사 대상 대학교로 선정하였다. 선정된 대학교의 교양교과목으로 개설되어 있는 과목을 분석하여 디자인교육과 관련된 교과목만을 분류하여 디자인교양교과목으로 선정하여 디자인교과목의 현황을 파악하였다. (결과) 경희대학교를 비롯하여 총 9개 대학교 교양교육 디자인교과목의 종합적인 사례분석결과, 9개 대학교에 개설된 디자인과목수의 평균은 7.7개 과목이며, 21.9학점으로 나타났다. 또한 키워드로 검색된 디자인교과목의 분포에 있어서도 디자인은 47개 과목, 132학점으로 제일 많은 디자인교과목이 개설되어 있었다. 디자인교과목과 학점이 최소로 개설된 대학은 연세대학교로 3과목 9학점이며, 과목수로 가장 많이 개설된 학교는 한양대학교이고, 학점이 가장 높게 개설된 학교는 고려대학교였다. 개설학기별로 살펴보면, 1학기에 개설되어 있는 교과목은 41개 교과목 117학점이었다. 2학기는 50개 교과목에 142학점이 개설되어 2학기에 좀더 많은 교과목이 개설되어 있는 것으로 나타났다. 학기별로 분석해보면, 2학기가 50과목 142학점으로 1학기의 41과목 117학점보다 약 18%가 더 많이 개설되어 있음을 알 수 있었다. 또한 각 대학마다 핵심교양, 전공관련교양, 선택교양, 교양선택, 자유이수 등 개설된 교양편성영역에 따라서 차이가 발생하였다. (결론) 교양교육과정에서 디자인교육은 예술 또는 미술 영역과는 구분되는 중요한 교육분야이다. 디자인교육은 창의적 문제해결능력을 배양시키고 추론적 사고방식을 통한 종합적이고 분석적인 사고를 가능하게 하는 21세기 지식기반사회에 필요한 학문이다. 창의적 사고를 통한 융합형인재를 키우는 것이 중요한 최근 대학교육의 상황을 고려할 때, 향후에도 디자인교양교육에 대한 지속적인 연구와 다양한 디자인콘텐츠를 지닌 디자인교과목의 개발이 요구된다.
요약2 (Background and Purpose) University education requires global talent to lead the 21st century knowledge fusion society. To this end, education for fostering creativity that can innovatively pioneer the future by accepting and forecasting changes in the global age is an important issue. Therefore, the importance of universal liberal arts education that can manifest creative ability is emphasized. In this study, we investigated the current state of design subjects that contribute not only to aesthetic style education but also to problem solving abilities and creativity improvement in liberal arts education. (Method) The subjects of this study were nine universities selected from among the top 15 universities in the total ranking of 2015 four-year university evaluations in the Joongang Ilbo. By analyzing subjects selected for the liberal arts curriculum of selected universities, only curriculum related to design education was classified and selected to define the current state of design curriculum. (Results) As a result of a comprehensive case study of the design education curriculum of nine colleges and universities, including Kyunghee University, the average number of design subjects in nine universities was 7.7 subjects and 21.9 credits. Also, in the distribution of design subjects searched through keywords, there were 47 design courses and 132 design credits. The college with the least number of open design subjects and credits is Yonsei University, with three credits and nine classes, whereas the school with the most is Hanyang University. The highest grade is Korea University. By the end of term, the first semester courses included 117 credit points in 41 curriculum subjects. In the second semester, 142 credits were opened in 50 subjects, meaning that more subjects were opened in the 2nd semester. Analysis by semester shows that the second semester has about 142 credits with 50 courses or 18% more than the 41 courses and 117 credit points of the 1st semester. In addition, there were differences depending on the areas of core education, major-related education, selective education, liberal arts selections, and liberal arts. (Conclusions) In the liberal arts curriculum, design education is an important field of education that distinguishes it from art. Design education is a discipline necessary for a knowledge-based society in the 21st century that enables creative and problem-solving abilities, along with comprehensive and analytical thinking through reasoning. Considering the recent situation of university education, it is necessary to continue research on design education and develop design curriculum with various design contents in the future.
소장처 한국공간디자인학회
언어 한국어