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한국공간디자인학회|논문집 2022년 10월

논문명 360VR 콘텐츠 제작 교육에 적용한 PBL 수업 모형 연구 / A Study on a PBL Model Applied to 360VR Contents Production Education
저자명 김종민 ; 한정엽
발행사 한국공간디자인학회
수록사항 한국공간디자인학회 논문집, Vol.17 No.07 (2022-10)
페이지 시작페이지(305) 총페이지(10)
ISSN 1976-4405
주제분류 계획및설계 / 도시
주제어 메타버스; 360VR; PBL; 교육; 수업 ; Metaverse; 360VR; PBL; Education; Class
요약1 (연구배경 및 목적) 시시각각으로 급변하는 실제상황에서 부딪히게 되는 다양한 문제들을 해결하려면 단순한 지식보다 문제해결력, 창의력, 사고력, 판단력 등 고차원의 인지적 능력의 함양이 요구된다. 지식 정보화 사회의 새로운 패러다임인 메타버스를이해하는 초기 단계 기술로 360° 전 방위 카메라로 현실의 공간을 촬영하여 가상현실로 재현 및 체험하는 360VR이 존재하지만, 360VR에 대한 교육과 연구는 매우 부족한 상태다. 2022년 8월 15일을 기준으로 RISS(학술연구정보서비스)를 통하여'360VR', '교육‘의 키워드를 검색해보면 360VR 콘텐츠의 제작의 교육 방법에 관련한 연구는 학술논문 3건, 학위논문 1건으로360VR 콘텐츠 제작에 대한 연구가 필요한 상황이다. 본 연구는 360VR 콘텐츠 제작 수업에 PBL 수업 모형을 적용 및 개발하여360VR 콘텐츠 교육에 대한 방향성을 제시하는데 의의가 있으며, 360VR 콘텐츠 제작 수업에 활용할 PBL 수업 모형과 교수-학습 프로그램 수업 모형을 제시하는 것을 목적으로 한다. (연구방법) 선행 연구를 통하여 360VR 콘텐츠의 특성을 콘텐츠, 제작프로세스 으로 나누어 분석하고 360VR 콘텐츠 제작 수업의 필요 요소를 도출하였다. 360VR 콘텐츠 제작 수업에 적합한 수업모형을 구성하기 위해 PBL 수업 모형의 의미와 순서 효과를 확인하고 360VR 콘텐츠 제작 프로세스에 적합한 수업 모형을 구성하기 위해 "강인애", "Barrows", Delisle"의 PBL 수업 모형에 대한 분석을 실시했다. 360VR 콘텐츠 제작 수업의 필요 요소와PBL 수업 모형 분석의 결과를 반영하여 360VR 콘텐츠 제작 교육에 적합한 PBL 수업 모형을 대학교 1학기 수업 15주차의PBL 수업 전개 모형과 교수-학습 프로그램의 수업 모형으로 개발하였다. (결과) 360VR 콘텐츠 제작 PBL 수업 전개 모형(15 주차)을 도입(초기 활동)-문제제시 및 탐색-잠정적 문제 해결안 도출 및 실천계획 수립-수행 및 과정 평가하기-문제 재탐색하기-수행 및 과정 평가하기-결과물 제시-결과물 발표-정리 및 평가의 총 9개 단계로 나누어 구성하였다. 360VR 콘텐츠 제작에 적합한 교육과정이 될 수 있도록 360VR 콘텐츠의 매체적 특성을 이해하기 위한 체험 단계를 콘텐츠 제작 프로세스의 첫단계로 적용하였으며 Delisle의 수업 모형 중 문제 재탐색 하기 과정을 통해 360VR 콘텐츠의 특성 중 하나인 영상선택권 및 상호작용을 발표 및 피드백을 통해 학습할 수 있도록 구성하였다. (결론) 개발된 PBL 수업 모형을 통해 학습자의 360VR 콘텐츠제작 현장에서 발생되는 문제에 대한 능동적인 자기주도해결능력 신장의 기초를 마련할 수 있었지만 본 연구를 통해 개발된 수업 전개 모형은 전체적인 수업 진행 방향성 제시에 대한 연구로 각 차시별 수업의 세부적인 수업계획안, 문제 개발에 대한 추가적인 연구가 필요함을 확인할 수 있었다.
요약2 (Background and Purpose) In order to solve various problems encountered in real situations that change rapidly from time to time, it is necessary to cultivate high-level cognitive abilities such as problem-solving, creativity, thinking, and judgment rather than simple knowledge. As a new-stage technology in understanding the metaverse and a new paradigm of the knowledge information society, 360VR photographs the space of reality with a 360° omnidirectional camera and reproduces and experiences it as virtual reality. However, the existing education and research on 360VR is insufficient. As of August 15, 2022, as a result of searching for keywords of “360VR” and “education” through RISS (Academic Research Information Service), most of the resulting studies showed the use of 360VR content as teaching aids in other education. There exist only three academic theses and one degree thesis research related to the educational method of 360VR content production; therefore, research on 360VR content production is needed. (Method) Through previous studies, the characteristics of 360VR content were analyzed by dividing it into content and production processes, and necessary elements of the 360VR content production class were derived. Additionally, the meaning and effect of the PBL model was investigated for constructing a model suitable for 360VR content production. To construct a model suitable for the 360VR content production process, we analyzed previous PBL models of Kang In-ae, Barrows, and Delisle. A PBL model suitable for 360VR content production education was developed by considering the necessary elements of the 360VR content production class and the results of the PBL model analysis. In the form of the PBL model and the teaching model of the teaching-learning program in the 15th week of the 1st semester of university. (Results) 360VR content production PBL model has nine stages, Introduction; Proposal of problem and exploration; Deduction of provisional problem-solving solution and establishment of the action plan; Evaluating implementation and process; Researching Problem; Evaluating implementation and process; Presentation of the result; Result Presentation; Arrangement and evaluation. Additionally, as a model of the PBL teaching-learning program, a problem-solving method at each stage was presented. For a model suitable for 360VR content production, the experience step was applied as the first step in the content production process to understand the media characteristics of 360VR content. Additionally, the process was organized so that video selection and interaction, one of the characteristics of 360VR content, can be learned through presentation and feedback through the process of rediscovering problems in Delisle's Model. (Conclusions) Through the developed PBL model, it was possible to lay the foundation for improving the active, self-directed problem-solving ability for problems occurring in the 360VR content production site of learners. However, the model developed through this study was a study on the “direction of 360VR content production class.” The necessity of research on the “detailed class plan” and “problem development” was confirmed.
소장처 한국공간디자인학회
언어 한국어
DOI http://10.35216/kisd.2022.17.7.305