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한국공간디자인학회|논문집 2023년 12월

논문명 인테리어 패브릭 디자인 컨설팅을 위한 사용자 중심형 대화형 AI 플로우차트 개발 / A Study on User-Centered Conversational AI Flowchart Development for Interior Fabric Design Consulting
저자명 양정아 ; 안성희
발행사 한국공간디자인학회
수록사항 한국공간디자인학회 논문집, Vol.18 No.08 (2023-12)
페이지 시작페이지(855) 총페이지(8)
ISSN 1976-4405
주제분류 계획및설계 / 도시
주제어 대화형 챗봇 서비스; 사용자 경험; 인테리어 패브릭 컨설팅; 챗봇 시나리오; 서비스 플로우차트 ; Conversational Chatbot Service; UX; Interior Design Consulting; Chatbot Scenario; Service FlowChart
요약1 (연구배경 및 목적) 홈 퍼니싱 산업 분야에서 공간적 연계성을 많이 가지고 있는 인테리어 패브릭 분야의 디자인 컨설팅은 주로 사람이 대면으로 진행해왔으나 개인화된 대화형 AI서비스의 확대와 팬데믹 이후 증가 추세를 보이는 인테리어 관련 소비 다양화 등에 힘입어 온라인화의 니즈가 점차 증가하고 있다. 본 연구는 이러한 니즈를 반영하여 컨설팅 챗봇 서비스를 활용하여 사용자의 유형에 따른 맞춤형 인테리어 패브릭 컨설팅 서비스 제공을 전제로 구현 가능한 대화형AI 챗봇의 서비스 시나리오 개발과 플로우 차트를 디자인하는 것을 연구의 목적으로 연구를 진행하였다. (연구방법) 이를 위해 문헌연구와 더불어 사용자 경험연구방법론을 사용하여 컨설팅 서비스를 제공하는 컨설턴트 32명의‘인터뷰’를 진행하였고 서비스를 실제로 사용하는 사용자 대상‘설문 조사’를 진행하여 분석하고 유형화하였다. (연구결과) 컨설턴트의 경력 수준과 사용자의 구매 성향을 중심으로, 컨설턴트는 초급, 중급, 리더급으로 나누고 사용자는 리더형, 협조형, 우유부단형으로 나눠 각각 3가지씩 6가지의 페르소나를 개발하였다. 컨설컨트와 사용자 양쪽의 유형과 컨설팅 프로세스의 매칭을 통해 챗 봇 서비스 설계를 위한 사용자 시나리오(user scenario)3가지를 추출하였고 이를 기반으로 대화형 챗봇 시나리오 IA 플로우 차트를 개발하였다. (결론) 본 연구는 인테리어 패브릭 분야의 컨설팅의 온라인화되는 시대적 흐름을 반영하여 대화형 AI챗봇 서비스의 디자인컨설팅 분야와의 접목을 통해 사용자의 개인화된 니즈를 반영한 서비스 모델을 제안하였다. 또한, 인테리어 컨설팅 서비스의 온라인 전환 과정에서 발생할 수 있는 잠재적인 한계를 탐구하고, 인테리어 디자인 분야의 독특한 공간적 특성을 고려하여 온라인 및 오프라인 서비스의 융합 가능성을 제시하였다. 그러므로 본 연구는 사용자의 현재 수요를 충족시키는데 그치지 않고 기술과 디자인 컨설팅이 교차되는 미래의 인테리어 디자인 도메인에서 사용자의 변화하는 니즈에 대응하기 위한 AI 기술과의 접목에 대한 가능성도 보여주고 있다.
요약2 (Background and Research) Within the realm of home furnishing, the traditional approach to design consulting in the interior fabric sector, marked by significant spatial correlation, relies on face-to-face interactions. However, the landscape is rapidly transforming owing to the proliferation of personalized conversational artificial intelligence (AI) services and the discernible shift in trends related to interior consumption diversification, particularly in the aftermath of the pandemic. This shift has led to a notable increase in the demand for online services. This study aims to respond to these emerging needs by investigating the potential implementation of a conversational AI chatbot for design consulting in the interior fabric sector, emphasizing the provision of tailored services based on user types. The primary objectives encompass the development of service scenarios and the design of flowcharts for interactive AI chatbots. (Method) A dual approach involving literature review and user experience research methodologies was employed. Thirty-two consultants were interviewed to elicit valuable insights into consulting services, and surveys were administered to service users to comprehensively analyze and categorize their preferences. (Results) Through the meticulous alignment of consultant and user types with the intricacies of the consulting process, three distinct user scenarios for chatbot service design were derived. Subsequently, based on these scenarios, Interactive AI chatbot scenario IA flowcharts were developed to illustrate dynamic interactions and decision points within the chatbot service. (Conclusion) Based on the consultant’s career level and the user’s purchasing tendency, consultants were divided into beginner, intermediate, and leader levels, whereas users were divided into leader, cooperative, and indecision types; thus, six personas were developed. This study, cognizant of the evolving landscape in the online transformation of interior fabric consulting, introduces a service model that integrates conversational AI chatbot services with established design consulting practices. This model aims to provide personalized services that cater to the individual needs of users. Moreover, this study delves into the potential limitations that may arise in the online transition of interior consulting services. It also suggests possibilities for the convergence of online and offline services, considering the unique spatial characteristics inherent in the field of interior design. Consequently, this study not only contributes to meeting the current demands of users but also anticipates future trends at the intersection of technology and design consulting within the interior design domain. The proposed model underscores the adaptability and integration of AI technologies in addressing the evolving needs of users in the home furnishing and interior design sectors.
소장처 한국공간디자인학회
언어 한국어
DOI https://doi.org/10.35216/kisd.2023.18.8.855